Zachte, rustige huid door babyolie

Afbeeldingsresultaat voor happy baby skin

Nu was ik al gek op olie’tjes, maar babyolie is wel helemaal dé ontdekking!

Ik gebruikte al babyolie om mijn benen te scheren, wat mijn benen veel zachter maakt en ook nog verzorgt. Sinds kort gebruik ik babyolie als nachtcrème. De droge plekken zijn bijna helemaal verdwenen en mijn rode vlekken (couperose, rosacea, acne -achtig) zijn ook heel veel minder geworden.

Daarnaast had ik soms hoofdhuid psoriasis, wat enorm jeukte en ik dan mijn hoofdhuid stuk krabte, maar dat is nu bijna helemaal weg sinds ik om de week een nacht slaap met casterolie als haarmasker.

Babyolie blijkt nog meer voordelen te hebben: het kan overtollig oorsmeer weg halen en jeukende oren verminderen. Het kan (waterproof) make-up verwijderen (en meteen hydrateer je jouw huid daarmee). Je hielen worden zachter, je kan het gebruiken als massageolie, je kan pleisters pijnvrij verwijderen, je verwijdert verft ermee, het verwijdert kauwgom uit je haar, je kan het als badolie gebruiken, je nagelriemen worden zachter en je kan een strakke ring makkelijker verwijderen.

Daarnaast is babyolie best goedkoop!

Top spul dus, onmisbaar voor in het badkamerkastje of in je toilettas!

Let wel op dat je gifvrije babyolie koopt, bijvoorbeeld van de merken: Weleda, Lavera, Naïf, Urtekram, Earth mama, Burt’s Bees, Natalis, Natusan, Purenuffstuff. Koop babyolie altijd zonder SLS, PEG’S, Phenoxyethanol, Parabenen, Parfum en Minerale Olie

Advertenties

Het zwarte monster deel 2

Afbeeldingsresultaat voor depressed

Al eerder schreef ik over het zwarte monster.

https://endotipsblog.wordpress.com/2017/08/29/het-zwarte-monster/

De depressie is echt even weg geweest. Ik denk van januari tot maart echt verdwenen. Ik slikte nog maar 25 mg Sertraline (anti-depressiva) en nu komt het zwarte monster toch weer langs.

Maar we hebben de oorzaak gevonden! Ja, we. Samen met mijn beste maatje / huisgenoot hadden we het over dit gevoel. Het gevoel van depressie die nergens op slaat. Ik kan het helemaal plat relativeren: mijn werk is niet ideaal, maar ik blijf leren, er zit groei in en via deze baan zijn er vele wegen naar een nog betere baan. Mijn gezondheid gaat heel veel beter, weinig pijn in mijn baarmoeder en eierstokken. Ik heb een huis met gezellige huisgenoten waardoor ik ook, soort van, 2 kinderen heb. Band met mijn ouders is goed. Met mijn broer en zijn familie is goed. Ik weet wie mijn vrienden zijn, zijn er wel heel veel minder dan een jaar terug, maar dat scheelt weer onderhouden en teleurstellingen. Ik heb geld genoeg. Tijd en ruimte voor mijn hobby’s. We gaan het huis binnenkort opknappen zodat het ook mijn stijl is, omdat ik in een ingericht huis van een ander kwam wonen.

Dus wat heb ik te klagen? Waarom komt dat zwarte monster langs? Waar slaat zijn bezoek op?

En zo kwam mijn briljate huisgenoot/maatje op de vraag: wanneer is dat zwarte monster er niet en wanneer wel? Daar had ik nog niet eerder over nagedacht. Het zwarte monster is er eigenlijk alleen als ik mijn verdrietig, moe, gekwetst, zwak, boos of eenzaam voel. En hij is er niet als ik mij vrolijk, blij, sterk en goed voel. Dus was zijn advies: zorg ervoor dat je vaker vrolijk bent. Dat zwarte monster is dus een soort waarschuwing dat ik iets leuks moet doen. Natuurlijk is dat monster niet direct weg als ik iets vrolijks doe, maar hij krijgt minder de ruimte en mijn bui wordt dan vaak steeds beter waardoor hij langzaam verdwijnt. En nu ik er zo bij stil sta, klopt het steeds meer. Ik nam ook minder tijd voor mijzelf. Heb al weken geen gezellig (gifvrij) nagellakje opgedaan. Ik gun mijzelf de tijd niet om in bad te gaan. Dus dat monster kwam terecht langs. Het is weer tijd om mijzelf vrolijk te maken!

Nu heb ik, onbewust uiteraard, dat monster al een paar weken ruimte gegeven waardoor het lijkt dat mijn depressie weer terug is. Alsof mijn burn-out niet helemaal weg is. Maar dat is dus niet zo. Ik was alleen weer mijzelf een beetje vergeten en vergeten vrolijke dingen te doen.

Misschien geldt dit voor iedereen die zich depressief voelt wel. Zijn alle depressieve mensen vergeten om vrolijke dingen te doen, tijd voor zichzelf te maken en krijgen zij zo een waarschuwing om eens goed aan zichzelf te denken.

Ontstekingsremmend of -versterkend

ontsteking

Wat zijn er toch veel onderzoeken naar ontstekingen. Wat kan het versterken en wat kan het afremmen. Vele onderzoeken spreken elkaar tegen of zijn in 1 onderzoek zelfs tegenstrijdig.

Voeding dat ontsteking versterkend zou zijn:
Suikers en zoetstoffen
Omega 6: transvetten, zonnebloemolie, soja, margerine
Varkensvlees
Granen
Koeienmelk en dan met name gepasteuriseerde zuivel

Voeding dat ontstekingen zou remmen:
Groene groenten
Ananas, citroen en papaja
Omega 3: vette vis
Eiwitten: zeewier, noten, zaden, pitten
Kruiden zoals gember, kurkuma, tijm, rozemarijn en basilicum
Vitamine D
Anti oxidanten: kiwi, spinazie, broccoli, spruitjes, tomaat

Het ene onderzoek zegt dat koffie ontstekingsversterkend is. Het andere onderzoek zegt dat 5 tot 8 kopjes koffie per dag juist zorgt dat ontstekingen geremd worden.

Ook zouden ontstekingen niet 100% slecht zijn. Het is een beschermde reactie. Het immuunsusteem blijft bij een onsteking net zo lang werken tot de ziekte is opgelost. Bij chronische ontsteking is de ontsteking niet altijd in het bloed te vinden (zoals bij endometriose vaak het geval is). Een ontsteking is net als zweten: zweet zorgt ervoor dat het lichaam afkoelt: niet slecht, maar we worden er niet altijd even blij van.

Wat naast voeding kan helpen tegen ontstekingen:
Koelen met ijs of klei: dit vooral voor ontstekingen die je aan de buitenkant kan zien zoals een gezwollen knie of een wond. Bij endometriose is dit een beetje lastig.
Sporten kan helpen om ontstekingen snel uit het lichaam weg te drijven.
En stress voorkomen, maar hoe je dat moet doen weet ik zelf ook niet. 😉
Ook pijnstillers kunnen helpen tegen ontstekingen, maar dat wordt niet altijd als goed beschouwd als je dat elke dag slikt.
Dan de mooiste tip: neem rust en denk aan jezelf. Dat voorkomt ook ontstekingen.

Elk lichaam is anders, dus dit hoeft niet voor jou te gelden.

Groene thee goed voor endometriose?

tea-green01-lg

Cafeïne en theïne zijn hetzelfde. Theïne zit alleen in thee en cafeïne in koffie en cola. Het stofje is hetzelfde, de naam is alleen anders.

Niet gevaarlijk als je het niet te veel binnen krijgt, stimuleert het geheugen en je concentratie. Als je er te veel van binnen krijgt is het niet goed voor je. Maar ja, alles wat je te veel binnen krijgt is niet goed. Dus wat is té veel? Tot 16 koppen groene thee, zegt het voedingscentrum is ongevaarlijk. Nou, die overschrijd ik niet zo snel.

Het voedingscentrum heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van cafeïne en het blijkt dat de gemiddelde Nederlander tussen de 500 en 600 mg per dag nuttigt.

Groene thee bevat ongeveer 25 mg, zwarte thee ongeveer 35 mg en koffie ongeveer 80 mg. 400 mg is de max dat je per dag zonder problemen zou mogen drinken. Zegt het voedingscentrum. Maar die hebben zich niet gespecialiseerd in endometriose.

Bij het prikkelbaar darm syndroom blijk je snel last te krijgen van cafeïne. Andere onderzoeken zeggen weer dat cafeïne de darmen ondersteunen.

Bij endometriose wordt het door velen afgeraden om cafeïne te gebruiken of in ieder geval te beperken. Dit zou je hormoonhuishouden in de war brengen, depressiviteit versterken, de opname van calcium en magnesium verslechten (en dat hebben we juist nodig). Daarnaast kan koffie (dus niet de cafeïne, maar de koffie zelf) oestrogeen verhogen waardoor meer endometriose ontstaat. Maar cafeïne kan ook weer zorgen voor een goede bloedcirculatie, goede cholestorol gehalte, immuunsysteem versterken, ontstekingen verminderen, stofwisseling bevorderen, het verbrand ons vet sneller en helpt spieren sneller te herstellen.

Groene thee vind ik vies en koffie zal ik eens uittesten wat het met mij doet…. wordt vervolgd…..
Bronnen:
http://www.groenetheegezond.net/cafeine-theine-groene-thee/
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/thee.aspx

Medicatie wissel met endometriose

medicine

Vorige week mocht ik weer op controle bij het VUmc. Elk half jaar bespreek ik met Dr.Verhoeven hoe het gaat.

3,5 jaar geleden ben ik met het endometriosedieet gestart. In maart 2016 ben ik voor het laatst geopereerd met een laparoscopie waarbij veel verklevingen en cystes zijn weggehaald (alleen de verkleving met mijn dikke darm en mijn baarmoeder konden ze niet weghalen). En in november 2016 ben ik voor het laatst ongesteld geweest na de laatste mislukte IVF poging. Vanaf toen heb ik Lucrin gekregen (eerst 3x maandelijkse injecties, daarna 3 maandelijkse injecties) en daarbij slikte ik Livial Tibolon. Zonder dit pilletje heb ik meerdere migraineaanvallen per dag en krijg ik blijkbaar last van botontkalking.

Naast het dieet, waarvan ik zelf vond dat ik dit moest doen (artsen zeggen daar niks over), ben ik sinds de zomer begonnen met 80.000 IE Serrapeptase te slikken voor het slapen gaan (2 uur nadat ik voor het laatst heb gegeven). Dit gaat zo goed, dat ik bijna pijnloos door het leven kon gaan. Heel af en toe heb ik nog een steek aan de linker kant (mijn zwakke plek) of wat zeurderig in mijn baarmoeder. Maar zo minimaal, dat het negeerbaar was. Eigenlijk was er prima te leven met mijn endometriose (eindelijk!!).

En toen besloot de arts mijn Livial te vervangen voor een ander medicijn. Ze bedoelde het goed. Het zou minder/andere hormonen bevatten wat dan beter is. Dus ik kreeg Femoston Estradiol/Dysrogesteron voorgeschreven. Ik ging naar de apotheek en vroeg of ze wel even wilde kijken of er geen suikers of lactose in zouden zitten. Helaas. Alle merken van dit medicijn bevatten lactose. Dus we kozen degene met de minste lactose en dan zou ik daarnaast Lactase pillen kunnen slikken (die moest ik wel even zelf betalen à 15,- per maand/doosje). Prima! Als dit werkt en de pijn nog minder wordt. Dan wil ik dan doen.

Helaas. Ik heb er maar 2 ingenomen (2 dagen achter elkaar) en wat een pijn! Zo veel buikpijn. Mijn maag en darmen zijn volledig van slag, in de kramp. Mijn energie is helemaal weg en ik voel mij slap en zwak. Ik zweet nog meer (opvliegers) dan ik normaal al deed en ik heb weer van die heftige migraine steken en last van fel licht. Daarnaast is mijn lichaam, maar vooral mijn gezicht ontploft van rode vlekken en acne. Niet zo’n succes dus. Ik mocht gelukkig meteen weer terugstappen naar mijn Livial en we kijken over een jaar wel weer verder.

Wel balen. Vermijd ik 3,5 jaar lactose. Ben ik bijna pijnvrij en dan komt dit er als een bom in! Dit herstelt zich vast wel weer, maar ik baal er wel van. Is in ieder geval duidelijk dat ik echt een flinke intoleratie heb voor lactose.

Ik ga nog maar een jaartje door met elke 3 maanden Lucrin spuiten en dagelijks Livial slikken. Daarnaast slik ik magnesium, calcium en K2 om die botontkalking (die je door de Lucrin en overgang kan krijgen) zo veel mogelijk te voorkomen.

Weer een blije hoofdhuid!

casterolie

Al een tijdje had ik veel jeuk op mijn hoofd en krabte ik vaak plekken kapot. Mijn hoofdhuid had veel schilfers, dat geen roos is. Volgens de kapper was het een soort hoofdhuid psoriasis.

Nu gebruik ik al een tijdje de shampoo van Lovea en de plekken zijn weg. Ik krap mijn hoofd niet meer kapot en toen ik laatst andere shampoo bij de wasbeurt bij de kapper had gekregen, merkte ik ineens weer dat ik een paar dagen jeuk op mijn hoofd had.

Het werkt dus!

Daarnaast smeer ik mijn haar en vooral mijn hoofdhuid ook om de week in met casterolie en ik ga dan met die vette kop slapen. De volgende dag was ik het uit en mijn haar glanst weer en mijn hoofdhuid is dan weer helemaal blij.

Mijn huisgenoot doet dit nu ook. Hij heeft ook al lang last van jeuk op zijn hoofd en krabt zijn hoofd snel kapot, ook bij hem zij de kapper dat hij hoofdhuid psoriasis had. Hij doet nu al 4 maanden mee met casterolie en ook bij hem is de jeuk en zijn de plekken weg. Op het moment dat het weer bijna tijd is (om de week) voor een nieuwe nacht met casterolie, merkt hij dat het weer begint te jeuken. Goed alarm is dat om weer een casterolie-nacht in te lassen!

Ik gebruik de Casterolie van Holland en Barrett en Lovea shampoo koop ik ook bij Holland en Barrett. Meestal de paarse: Keratine. Tegen pluizig haar. Soms die met arganolie, omdat die erg lekker ruikt.

Ze hebben van Lovea ook lekker ruikende douchegels en de zonnebrandcrème is erg fijn, daar schreef ik al eens eerder over.

Alles helemaal gifvrij, zonder troep, parabenen of SLS.

Echt een aanrader!

Wat is lactose-vrij en waarin kun je het beste bakken?

milk-glass-frisch-healthy-46520

Zoals ik al eerder schreef in dit artikel: https://endotipsblog.wordpress.com/2017/03/01/het-endometriose-dieet/   is de kans groot dat zuivel de groei van endometriose stimuleert. Hoe meer lactose de zuivel bevat, hoe erger. Al zou de endometriosegroei niet zozeer door de lactose alleen kunnen komen, maar ook door de zuivel zelf. Daardoor zou lactosevrij ook niet goed kunnen zijn voor endometriose. Daar zijn verschillende meningen over. De ene zegt dat je alle soorten zuivel moet vermijden, want het is voor babydiertjes, de ander zegt dat je alleen lactose moet vermijden. Het is dus, zoals alles, weer voor iedereen anders.

Persoonlijk krijg ik maagzuur, word ik misselijk en krijg ik maagpijn als ik veel lactose eet/drink. Als ik veel geitenkaas eet (dat minder lactose bevat), krijg ik het ook. Dit komt waarschijnlijk door het enzym lactase die ik minder in mijn maag heb. Lactase zorgt ervoor dat lactose wordt verteerd en als je lactose-intolerant bent, lukt dat verteren minder goed.
Doordat ik Lucrin gebruik om niet meer ongesteld te worden en in de kunstmatige overgang ben, is bij mij het endometriose-motortje uitgezet. Dat betekent niet dat ik geen endometriose pijn of -groei kan hebben, maar ik vermoed dat daardoor alles wel een stuk dragelijker is. Zo ook zuivel. Test het dus echt persoonlijk uit, want wat voor mij goed voelt, voelt niet bij iedereen meteen goed.

Hier zit veel lactose in: jonge kaas, melk, boter, gebak, veel soorten koekjes, slagroom en krentenbollen.

Hoe ouder de kaas, hoe minder lactose, want door de rijping breekt lactose af.

Hier een mooi rijtje gevonden op https://www.sightdish.nl/leven-met-een-allergie/melk-kaas-hoeveel-lactose/

Magere melkpoeder: 50,5 gram lactose
Volle melkpoeder: 35,1 gram lactose
Magere koemelk: 4,7 gram lactose
Volle koemelk: 4,5 gram lactose
Karnemelk: 4,1 gram lactose
Geitenmelk: 4,2 gram lactose
Magere yoghurt: 3,1 gram lactose
Room: 3,21 gram lactose
Kwark: 2,6 gram lactose
Ricotta: 4 gram lactose
Boter: 4 gram lactose
Geitenkaas: 1,5 tot 2 gram lactose
Mozerella (koe): 1,5 tot 2 gram lactose
Feta: 1 gram lactose
Edam: 0,5 gram lactose
Cheddar: 0,23 gram lactose
Parmezaamse kaas: 0,15 gram lactose
Zwitserse kaas: 0,06 gram lactose
(per 100 gram kaas).

Taleggio, Fontina, Gorgonzola, Gran Pardano, Parmigiano reggiano, Provolone, Fromaggio, Goudse kaas: belegen, extra belegen en oud bevatten allemaal 0 gram lactose.

Jumbo heeft het merk MinusL die lactosevrije melk, slagroom, roomkaas, plakken kaas, desserts en yoghurt heeft. Ook Campina heeft lactosevrije melk en LactoFree van Arla is ook te koop bij de Jumbo en Albert Heijn. Die hebben ook lactosevrije roomkaas.

Of zuivel of lactose nou de boosdoener is, slecht voor ons is of juist goed, dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Het bevat calcium en vitamine D om de calcium in je botten op te laten nemen. Ook vitamine K2 zit in zuivel dat goed is voor de opname van calcium in je botten. Doordat ik in de overgang ben, kan ik vervroegd last krijgen van botontkalking en daarom is calcium extra belangrijk voor mij. Daarom heb ik de keuze gemaakt om zuivel niet volledig weg te laten uit mijn dieet. Vooral omdat ik er geen last van heb.

Je hebt ook gepastauriseerde zuivel. Pastauriseren is kort verhitten waardoor schadelijke bacteriën vernietigd worden.
Steriliseren van zuivel is nog heter verhitten waardoor er een chemisch proces ontstaat waardoor de eiwitten worden gewijzigd en de smaak verandert. Beide verandert niks aan de hoeveelheid lactose.

Je hebt ook geklaarde boter. Daarbij is boter gesmolten en het schuim, het water, de lactose, proteïne en mineralen gescheiden van de boter. Dus alleen het melkvet blijft over. Wat daarop lijkt is Ghee of Ghi. Dit is op een hogere temperatuur gesmolten en bestanddelen verwijderd waardoor alleen het melkvet overblijft. Met beide kun je, net als met kokosolie, veilig bakken. Je kip of vis wordt alleen niet bruin.
Geklaarde boter en Ghee zijn erg gezond (om in te bakken). Er wordt zelfs beweerd dat het gifstoffen aantrekt en deze dan afvoert. Dat is goed als je toch iets verkeerd binnen krijgt.
Ghee en kokosolie blijken de gezondste vormen van “bakboter” te zijn.
Je blijkt ook plantaardige ghee te zijn, deze is niet gezond, omdat het alleen transvetten bevat.

Ik ben blij dat ik dit even uitgezocht heb (bedankt voor de tip, Margo!). Nu kan ik toch weer meer lekkers eten!